اوقات شرعی تهران
اذان صبح ۰۳:۴۳:۳۵
اذان ظهر ۱۲:۰۲:۵۵
اذان مغرب ۱۹:۰۷:۰۰
طلوع آفتاب ۰۵:۱۶:۳۰
غروب آفتاب ۱۸:۴۷:۵۰
نیمه شب ۲۳:۱۶:۱۳
قیمت سکه و ارز
۱۳۹۲/۰۶/۲۳ - ۱۱:۳۸
اولین حضور ایوبی در برنامه هفت:

همه می دانیم که مردم با سینما قهرند/مأموریت اصلی ما پایان ماجرای خانه سینما بود

برنامه«هفت» در بخش پایانی خود میزبان حجت الله ایوبی به عنوان رئیس جدید سازمان سینمایی بود. رسول صدر عاملی و فریبرز عرب نیا نیز جزو مهمانان تلفنی برنامه بودند.

همه می دانیم که مردم با سینما قهرند/مأموریت اصلی ما پایان ماجرای خانه سینما بود

به گزارش «سراج24»،  ایوبی رئیس سازمان سینمایی درخصوص تجربه های فرهنگی خود در آنسوی مرزها طی سال های اخیرگفت: من عظمت سینمای ایران را در نگاه تحسین آمیز خارجی ها دیدم.تونسی ها تمام سینماگران را ایران را می شناختند. در سال هایی هم که رئیس موسسه فرهنگی اکو بودم انتظار افغان ها و تاجیک ها را از ایران دیدم. آنها واقعا احساس می کنند سینماگران ایران باید به آنها کمک کند. سینما می تواند آدم تربیت کند و در ارتقای فرهنگ عمومی می تواند نقش مهمی ایفا کند.


رئیس سازمان سینمایی در برآورد خود نسبت به عملکرد مدیران گذشته تشریح کرد: آنچه امروز به وجود آمده محصول تلاش مدیران گذشته است و هر دوره ای با فرود و فراز خاص خودش همراه بود. دوست دارم به جای معارفه باشکوه، تودیع باشکوهی داشته باشم. فکر می کنم در دوره گذشته فراز و فرود سیاسی مقداری رابطه دولت و هنر را مخدوش کرد و رفت و آمد هنرمندان و مدیران چندان خوب نبود. وقتی طی این چند روز بسیاری از بزرگان سینما به اتاقم آمدند، گفتند چندسالی است که اینجا نیامده ایم. ما بیشتر به فردا می اندیشیم.


ایوبی در پاسخ به اینکه رابطه یک مدیر سینمایی با اهالی سینما چگونه باید باشد،گفت: در موسسه فرهنگی اکو به خوشنویسان و نقاشانی که به دیده تحسین به مدیریت من در سازمان نگاه می کردند،گفتم مدیر فرهنگی باغبانی است که باید از آن محل محافظت کند تا اهالی فرهنگ بیایند.


این مسئول سینمایی درباره جایگاه افرادی که دیدگاه متفاوتی با وی دارند، عنوان کرد: در هیچ عرصه ای همه مانند یکدیگر فکر نمی کنند. مسأله مهم آن است که بتوانیم با یکدیگر زندگی کنیم و به عقاید هم احترام بگذاریم. همیشه سعی می کردم به فرزندان یک سازمان یا نهاد به چشم پدری نگاه کنم. وحدت میان سینماگران به معنای نبودن اختلاف نیست اما باید بیاموزیم که این دیدگاه ها می توانند در کنار هم باشند.


ایوبی همچنین در پاسخ به اینکه آیا برای جلوگیری از ورود سلیقه های شخصی برنامه ای دارید یا خیر، بیان کرد: یکی از عوامل اختلاف شفاف نبودن مسائل است. اگر مردم ندانند چه اتفاقاتی در سازمان سینمایی می افتد و چه کسانی حمایت می شوند و چرا نباید دیگران حمایت شوند، شفافیت مخدوش می شود.


وی درباره فاخر سازی اظهارکرد: معتقدم اگر کشوری قصد تولید فیلم فاخر بگیرد، هرگز تولید نخواهد کرد. نمی شود تحت عنوان بودجه فاخر بخشی از سینما را از بودجه محروم کرد. حق هر حکومتی حمایت است و تمام کشورهایی که سینمای پیشرفته ای دارند، همین کار را انجام می دهند. فیلم های گیشه ای باید در کنار فیلم هایی با مخاطب خاص قرار بگیرد و این نوع فیلم ها حضورشان ضروری است.


اگر قرار باشد به تولید کمک کنیم باید ضوابط روشن و مشخصی داشته باشیم وعادلانه کمک کنیم که تبدیل به رانت نشود. اگر بودجه ای وجود داشته باشد باید صرف زیرساخت ها شود.
رئیس سازمان سینمایی ادامه داد: پیش بینی تعداد ورودی های سینمای ما بیشتر از 10 میلیون نیست. همه می دانیم که مردم با سینما قهرند و یکی از راه های جلوگیری از آن تجهیز سالن های سینما و جلوگیری از تخریب آنان است. طبق بررسی های به عمل آمده، مشخص شده است که می توان با 10 میلیارد سالن های سینما را دیجیتال کرد و یک بوفه اکسیژن برای سینمای ایران ایجاد می شود. مردم معتقدند وقتی می توانیم با آرامش در خانه فیلم ببینیم، چرا باید به سینما برویم. سینماها باید جذاب و در دسترس باشد. در کشورهای فرهنگی اتفاقات بزرگ در سالن های کوچک می افتد.
ایوبی افزود: جامعه سینمایی کشور آن قدر سختی کشیده اند که سقف انتظارات آنها پایین آمده است من خودم از مدیریت فرهنگی انتظاری بیش از این ندارم. در عرصه مدیریت فرهنگی تمام اتفاقات در بیرون از مدیریت ما رخ می دهد. شاید بی عدالتی در میان نباشد اما احساس بی عدالتی نا امنی به وجود می آورد و انگیزه ها را کم می کند. نباید سینما که مانند فرزند انقلاب است، مورد بی مهری قرار بگیرد.


این مسئول سینمایی درباره سیاسی عمل کردن جشنواره ها خاطرنشان کرد: نمی خواهم انکار کنم که هیچ جشنواره ای در هیچ انتخابی سیاسی عمل نکرده اما با حضور فیلم های ایرانی در جشنواره های خارجی کاملا موافقم. مطمئنم حضور ایران در این جشنواره ها عظمت ایران را افزایش می دهد و بیانگر نوعی مدرنیته است. هر کشوری نمی تواند فیلم تولید کند و معمولا کشوری فیلم تولید می کند که به سطح مشخصی از مدرنیته رسیده باشد.


وی ادامه داد: نباید نسبت به فیلم هایی که نام ایران را بر سر زبان ها جاری می کنند، دیدگاهی منفی داشته باشیم.اگر رفتن سینماگران را به خارج از کشور منفی بدانیم، باید بررسی کنیم مدیران ما تا چه اندازه و با چه هدفی در جشنواره ها شرکت می کنند.سینما دریچه و پنجره ای است که می تواند پیام ما را به دنیا برساند.


ایوبی در واکنش به نظرات بعضی درباره سیاه نمایی فیلم«جدایی نادر از سیمین» توضیح داد: متأسفانه به دلیل نقدها و تهمت هایی که صورت گرفته، انتظاراتمان از سینما بالا بردیم و همه ضرر می کنند. جامعه و نخبگان ما انتظاری غیر واقعی از یک فیلم پیدا کردند. یک فیلم مانند کتابی است که نوشته می شود و هیچ کتابی غیرقابل نقد نیست. امکان ندارد که کارگردانی فیلمی بسازد که در آن هیچ ایرادی نباشد. ما فکر می کنیم اگر در فیلمی مسأله سیاسی ما مورد نقد قرار بگیرد برای دنیا حیرت آور است و ایران کشور خوبی نیست اما اصلا این طور نیست. نقد اجتماعی صحیح نشانه فضای آزاد در جمهوری اسلامی ایران است. همه می دانند ما نظامی با اقتدار همراه با مردم سالاری دینی داریم و یک نقد ساده اقتدار جامعه ما را به خطر نمی اندازد.


ایوبی درباره اینکه برای رفع اختلاف بین صنوف چه کاری انجام داده اید، پاسخ داد: امیدوارم بیشتر به سمت فیلمنامه نویسی حرکت کنیم و دیگر بیانه ننویسیم. بهتر بود قبل از انتشار بیانیه صحبت کنیم تا بدانیم چه کاری باید انجام می دادیم که انجام نداده ایم.


در میانه برنامه رسول صدر عاملی روی خط«هفت» آمد و گفت: این حال خوب مطمئنا تسری پیدا می کند و به دوستان با سلیقه های متفاوت منتقل می شود. بعد از 10 سال کار صنفی به این نتیجه رسیدم که باید مبانی مشترک خودمان را پیدا کنیم. یادمان باشد که سینماگران نماینده بالقوه مردم هستند و هیچ شاعر و نقاشی که دچار بیکاری شده باشد را مردم فراموش نمی کنند.
ایوبی در ادامه افزود: مطمئنم آقایان روحانی و ظریف نیازمند سینمای ایران هستند تا سینما در این دیپلماسی جدید بتواند به ایران کمک کند. سینماگران ایران آماده اند تا نقش تاریخی خود را برای رسیدن حق ایران در عرصه بین المللی و علیه تحریم ها ایفا کنند.


«هفت»همچنین میزبان تلفنی فریبرز عرب نیا بود و وی نکات و مطالباتی را بیان کرد و تشریح کرد: در دوره قبل و چه در حال حاضر به اهمیت سینمای مستقل واقف نبوده اند. افتخارات سینمای ما از سینمای مستقل وام گرفته شده است. شهرام مکری سال ها برای رسیدن به موفقیت جشنواره ونیز تلاش کرد و هیچ نهاد دولتی وی را حمایت نکرد. متوجه نمی شوم چرا باید به فیلمی بودجه داده شود تا رانتخوارانی کنار هم جمع شده و تبدیل به نهاد شوند خواسته ام این است که به هیئت های رسیدگی به شکایات سینما را جدی تر پیگیری کنید. بسیاری از دوستان زیر بار مافیا خم شده اند و راه به جایی نمی برند یادمان نرود که افرادی مانند آقایان مکری و مجید افتخارات خود را از طریق سینمای مستقل به دست آورده اند.


ایوبی در پایان گفت: مأموریت اصلی ما پایان ماجرای تلخ بسته شدن خانه سینما بود. متأسفانه چندسالی خوراک خوبی برای رسانه های بیگانه درست کردیم و گاه و بیگاه بهانه ای را برای غلبه بر جمهوری اسلامی به وجود آوردند و امروز این سوژه را از آنها گرفتیم. اگر بتوانیم اقتدار جمهوری اسلامی را نشان دهیم بسیار امیدبخش است. در حماسه سیاسی 24 خرداد رسانه های بیگانه مجبور به تعریف از ایران شدند.

اشتراک گذاری
نظرات کاربران
هفته نامه الکترونیکی
هفته‌نامه الکترونیکی سراج۲۴ - شماره ۲۴۶
اخرین اخبار
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••